संज्ञा • status | • social status |
सामाजिक: sociological corporate social sociable societal | |
स्थिति: milieu point predicament standing stage State | |
सामाजिक स्थिति अंग्रेज़ी में
[ samajik sthiti ]
सामाजिक स्थिति उदाहरण वाक्य
उदाहरण वाक्य
अधिक: आगे- But now the political upheaval directly hit their official status and privileges and indirectly undermined their social position and influence .
किंतु अब , राजनैतिक उतार-चढाव ने , सीधे उनकी अधिकारिक प्रतिष्ठा तथा विशेषधिकारों को चोट पहुंचाई और अप्रत्यक्ष रूप से उनकी सामाजिक स्थिति और प्रभाव को समाप्त कर दिया . - Because of the strategic position of the Moslem world and the restlessness of its peoples, the Moslem states represent a potential threat to world peace. There cannot be permanent world stability, when one-seventh of the earth's population exists under the economic and social conditions that are imposed upon the Moslems.
विश्लेषण इस प्रकार समाप्त होता है कि मुस्लिम विश्व की रणनीतिक स्थिति और इसके लोगों की असहजता के कारण मुस्लिम राज्य विश्व शान्ति के लिये सम्भावित खतरा हैं.स्थायी रूप से विश्व में स्थिरता नहीं आ सकती जब तक विश्व की 1\7 प्रतिशत जनसंख्या ऐसी आर्थिक और सामाजिक स्थिति में जी रही हो जो उन पर थोपी गई हो. - Ackerman thinks American Muslims have launched few terrorist attacks; in fact, they have engaged in or attempted many since 1980. They are so little known because prosecutors avoid applying the terrorist label and the media ignores them, but they are there. Some twelve attacks involving fatalities occurred on American soil pre- 9/11 , in addition to many others that did not involve deaths or were thwarted. Since 9/11, there have been a number of attacks involving American Muslim terrorists, including:
अमेरिका और यूरोप के मुसलमानों के बीच अंतर उनकी सामाजिक स्थिति के कारण नहीं वरन् उनकी जनसंख्या के कारण है . अमेरिका के मुसलमान डॉक्टर और इंजीनियर हैं जबकि यूरोप के मुसलमान फैक्ट्री में काम करते हैं या सड़कों की सफाई करते हैं . - Geographic dispersion, immigration patterns, and tougher immigration policies have also prevented the formation of extensive recruiting and propaganda networks as those that have sprung up in Europe. Although this article has demonstrated that networks have been operating inside the United States for the last 30 years, their activities cannot be compared in intensity to those operating in Europe. Although places such as Brooklyn's al Farooq mosque or Tucson's Islamic Center saw extensive jihadist activities in the 1990s, they pale in comparison to recruiting headquarters such as London's Finsbury Park, Hamburg's al Quds mosque, or Milan's Islamic Cultural Institute.
उनकी भूल के व्यापक परिणाम हैं। यदि अमेरिका में मुसलमानों की अधिक अच्छी आर्थिक सामाजिक स्थिति के बाद भी यहाँ यूरोप के मुकाबले 2.5 गुना अधिक प्रति व्यक्ति आतंकवाद है तो यूरोप की आर्थिक सामाजिक स्थिति के सुधार से यूरोप की समस्या का समाधान नहीं होने वाला। - Geographic dispersion, immigration patterns, and tougher immigration policies have also prevented the formation of extensive recruiting and propaganda networks as those that have sprung up in Europe. Although this article has demonstrated that networks have been operating inside the United States for the last 30 years, their activities cannot be compared in intensity to those operating in Europe. Although places such as Brooklyn's al Farooq mosque or Tucson's Islamic Center saw extensive jihadist activities in the 1990s, they pale in comparison to recruiting headquarters such as London's Finsbury Park, Hamburg's al Quds mosque, or Milan's Islamic Cultural Institute.
उनकी भूल के व्यापक परिणाम हैं। यदि अमेरिका में मुसलमानों की अधिक अच्छी आर्थिक सामाजिक स्थिति के बाद भी यहाँ यूरोप के मुकाबले 2.5 गुना अधिक प्रति व्यक्ति आतंकवाद है तो यूरोप की आर्थिक सामाजिक स्थिति के सुधार से यूरोप की समस्या का समाधान नहीं होने वाला। - The polls reveal broad consensus across such differences as occupation, socio-economic standing, and age. For no discernable reason, more Egyptian women and Saudi and Jordanian men accept a Jewish Israel than their gender counterparts, whereas among the Lebanese both sexes rank similarly. Some significant variations exist, however: as one would expect in Lebanon, 16 percent of (largely Christian) North Lebanon accepts a Jewish Israel in contrast to just 1 percent in the (mostly Shi'ite) Bekaa Valley.
इस सर्वेक्षण ने उद्घाटित किया कि कब्जे को लेकर , आर्थिक सामाजिक स्थिति और आयु को लेकर मतभेद में सर्वानुमति है। बिना किसी विशेष कारण के मिस्र में महिलायें और सउदी और जार्डन पुरुष महिलाओं की अपेक्षा अधिक संख्या में इजरायल को यहूदी राज्य के रूप में स्वीकार करते हैं जबकि लेबनान में यह स्वीकृति दोनों लिंगों के लोगों में समान है। कुछ मह्त्वपूर्ण विविधतायें अवश्य हैं जैसे कि ईसाई बहुल उत्तरी लेबनान में 16 प्रतिशत लोग इजरायल को यहूदी राज्य के रूप में स्वीकार करते हैं जबकि अधिकतर शिया बहुल क्षेत्र बेका घाटी में यह प्रतिशत 1 का है।